Afiseaza creatiile participante la concurs
2 aprecieri
89 vizualizari
Postat de:
CONSTANTIN Bianca
Creativitatea înseamnă experimentare,fără teama de greșeală
Clasa: a 10-a
Data postarii: 24.03.2018
 

 

Străduindu-ne să înțelegem esența  Creativității, am consultat ,mai întâi de toate , lucrările lingvistice și ,astfel, am descoperit: „CREATIVITÁTE s. f. Însușirea de a fi creator; putere creatoare ,în timp ce „un Creator este  o Persoană care creează, care fundează ceva .”( Dicționarul Explicativ al Limbii Române)

Deășind sfera lucrărilor normative și explicative, ne punem întrebarea ce este ,de fapt , CREATIVITATEA? Să fie ea proprie numai marilor genii,numai marilor arhitecți ai spiritului uman?Fără să realizeze paradoxul creativității, , academicianul Radu Voinea a stabilit o analogie a a creativității  cu energia mecanică, așezând alături creativitatea cu energia potențială,iar creația pe același palier cu energia cinetică.

Noi intuim , însă, că gândirea este în sine creativă , că deține un uriaș rezervor de creativitate potențială,uneori demonstrând-o faptic în viața școlară,prin găsirea de idei năstrușnice la probleme formulate .Nu trebuie să fim Edison sau Mozart  să înțelegem că ,în fapt,creativitatea este un adevărat ferment al înnoirii noastre spirituale , o stare permanentă de spirit, o condiție fundamentală a succesului în viață.Și ce altă disciplină mai mult decât Literatura ne stimulează să devenim creativi? Citind mereu, am înțeles că , indiferent ce cale am urma, că vom deveni ingineri de sistem sau brutari, vom avea nevoie de creativitate, condiție sine qua non a succesului profesional.Numai Literatura, numai lectura critică și creativă,familiarizându-ne cu însemnele artei,ale esteticului,în sensul cel mai larg,  ne pot ajuta să înțelegem diferența  dintre Valoare și Nonvaloare,Autentic și Kitsch, Adevăr și Minciună,Creativitate și Imitație.Astfel, am aflat că  un gest/ vers imitat  nu trebuie confundat cu  un act creativ.Cei care nu fac nimic altceva decât imitând pe altcineva, neîndrăznind să fie ei înșiși ,neasumându-și greșeala, nu sunt deloc creativi.Cei care realizează o activitate fără s-o fi văzut la altcineva,numai prin efort personal, prin încercare și eroare ,până la aflarea soluției corecte,sunt , în schimb, persoane creative.Greșeala este generatorul actului creativ, nu neapărat și garanția certă a creativității.Trebuie să ne amintim, în acest sens , de  toate erorile care au stat în spatele marilor descoperiri de înaltă creativitate: câtă mâncare a mucegâit până Fleming a descoperit penicilina;dacă în anul 1879 ,chimistul Fahlberg  și-ar fi spălat mâinile înainte de a se așeza la masă , probabil că zaharina nu ar mai fi salvat atâția diabetici astăzi .După ce Fahlberg a ieșit din laboratorul său, a observat că alimentele pe care le atingea avea un gust enobișnuit de dulce.Constatatea aceasta l-a condus la hotărârea de a studia substanța pe care o manipulase în ziua aceea și care a devenit cunoscută sub denumirea terapeutică de zaharină.

O asemenea carte care ne încurajează tocmai să ne asumăm greșelile , ca factor de stimulare a cretaivității este „MANUALUL ACCIDENTELOR ȘI GREȘELILOR” de KERI SMITH.Keri SMITH mărtuirsește în cartea sa fascinația față de artistul olandez BAS JAN ADER,vorbind de sentimentul seducător al „saltului în necunoscut” ce aduce cu sine senzația de amețeală și de frică totodată.

Keri Smith oferă o definiție extrem de interesantă greșelii,încurajîndu-ne să experimentăm: greșeala  implică improvizația ,adică acțiunea de a te scoate o vreme din starea de echilibru, într-o situație în care trebuie să iei o decizie pe loc., să te aventurezi într-un teritoriu în care , în mod obișnuit nu te-ai duce, tocmai pentru că ne place „să deținem controlul”,citându-l pe Derek Bailey:

„Se întâmplă ceva ce te dezorientează atât de mult ,încât , un timp,care poate dura o secundă sau două , reacțile și răspunsurile tale nu mai sunt ceea ce ar surveni în condiții normale.Poți să faci un lucru de care nu te credeai în stare”.

Autoarea subliniază că unul dintre marile handicapuri ale artiștilor aflați la început de drum este tocmai imposibilitatea de a se elibera de atitudinile prea reverențioase față de ceea ce se cuvine, față de lucrurile „frumoase,precise și perfecte”,excluzând spontaneitatea,ludicul  implicate în alegerea materialelor și în desfășurarea procesului creativ în sine.

Autoarea americană ne invită în cartea sa neconvențională , fără o aparentă discursivitate, să participăm la diferite experiențe și procese de creație ,transformând procesul de creație  /experimentare  într- un scop în sine, fără să ținem seama de rezultate,de produsul final:

„Contemplarea și participarea activă la imperfecțiune (ocazii în care suntem expuși la eșec) ne conferă libertate,deoarece ne permite să ne relaxăm și să ne bucurăm de  coborâșurile și de curgerea vieții.VIAȚA NU NE PUNE  LA DISPOZIȚIE ÎNTOTDEAUNA LUCRURI CURATE. ȘI ÎN MURDĂRIE POȚI SĂ GĂSEȘTI FRUMUSEȚE.

Murdărerile pot fi și ele benefice,prin punerea în evidență a unor conexiuni și alăturări neașteptate.Iar acestea  conduc adeseori la noi idei, direcții de explorare,combinații și soluții”.( KERI SMITH, „MANUALUL ACCIDENTELOR ȘI GREȘELILOR”,Editura Paralela 45,2014)

Pe de altă parte,activitatea de învățare desfășurată în școală sub oblăduirea cadrelor didactice, ca și cea efectuată în mod independent de către elevi,are ca obiectiv principal ,însușirea activă a cunoștințelor,formarea deprinderilor, priceperilor și asimilarea experienței sociale,rezultanta acestora conducând la dezvoltarea personalității,prin dobândirea unor noi/creative capacități de a acționa și de a ne  modifoca /adapta comportamentul , în acord cu noile exigențe ale societății secolului al XXI-lea.

Fiind încă vulnerabili și inocenți, neatinși de „exigențele” rigide ale societății, noi ,adolescenții ,avem o imaginație și creativitate debordante ,care pot fi foarte ușor observate prin capacitatea noastră de a găsi soluții pentru orice ,iar ,din cauza erei digitale în care trăim în prezent ,a conformismului, a fricii de eroare,ajungem să le pierdem.

 

Trebuie, astfel, să ne reamintim periodic, că , de fapt,Creativitatea reprezintă o sursă de putere și energie inepuizabilă,constituind un factor esențial de progres în evoluția umanității.Promovând creativitatea individuală ,dar și pe cea colectivă,putem identifica soluții ,ca șansă de supraviețuire și de progres.Creativitatea nu înseamnă decât receptarea și consumul de nou ci , în primul rând, crearea noului.Consider că profesorii și elevii sunt chemați deopotrivă să contribuie la dezvoltarea creațiilor artistice prin provocarea aptitudinilor cretaoare,prin exerciții /tehnici de înițiere în tehnica creației și , bineînțeles, prin lărgirea orizontului de cunoaștere,renunțând la teama de greșeală,la frica de stigmatul lui „ Așa ceva nu s-a mai pomenit!”.

 

 
  • CONSTANTIN Bianca
    Creativitatea înseamnă experimentare,fără teama de greșeală
    2
    89